Förstärkarjakt: Nya utmanare

Ännu en vecka, ännu fler märken och modeller att spana in i min jakt på vad som skall bli min nya stereoförstärkare . Den här veckan så har jag besökt Hembiobutiken i Göteborg och kikat på vad de hade att erbjuda och de visade sig faktiskt ha två mycket heta alternativ, trots deras framtoning som experter på multikanal. Först och allra hetast enligt mig: engelska förstärkaren Roksan Caspian M2.

roksan-caspian-m2-amplifier-black-front-corner_3

Inte världens snyggaste förstärkare kanske men jag gillar utseendet ändå. Den ser liksom lite 80-tals Sci-Fi ut tycker jag. Och själva bygget var det inget fel på. Caspian är tung trots sitt smidiga format och har en go tröghet i reglagen. Den är ganska basic när det gäller finesser och har inget inbyggt lull-lull som DAC eller Phono-steg. Tyvärr så hann jag inte lyssna på hur den lät men en snabb sökning på nätet avslöjar att detta är en förstärkare som fått många bra recensioner och verkar ha nöjda ägare.

Nästa förstärkare att kika på var relativt nya A-S1100 från den inte helt okända tillverkaren Yamaha.

Yamaha-A-S1100

Här fick man grova flashbacks från när man var liten och spelade musik på morsans Yamaha-stereo. Yamaha har gått näst intill full-retro här och jag gillar det. VU-mätare är aldrig fel och det var även här riktigt trevlig känsla i reglagen. Yamahan kunde jag faktiskt lyssna på en kortis och det lät bra tycker jag, A-S1100 presenterade Yamahas lite typiska, avrullade och mysiga ljud men kunde samtidigt leverera bra tryck i musiken. Yamahan är inte riktigt lika strippad på funktioner som Roksan utan kan förutom de vanliga in- och utgångarna även stoltsera med en phono-ingång som funkar med både MM- och MC-pickuper.

Det var ett kort besök jag gjorde på Hembiobutiken men det gav faktiskt en hel del. Här får det bli återbesök och ett mer ingående test av förstärkare med egen medhavd musik. Fan, det är sköj att spana Hi-Fi.

Kommentera

