Förstärkarjakt: Målgång

På ett litet oväntat och hastigt sätt så avslutades igår min jakt på en ny stereoförstärkare. Ett andra besök på Hembiobutiken med tillhörande provlyssning och ett bra pris fällde avgörandet. Det blev en Musical Fidelity M6si, som är lite utav en drömförstärkare för mig. Jag ångrade att jag inte köpte föregångaren M6i för 5 år sedan när jag istället brände pengarna på en Naim XS-2 och har sedan dess skickat trånande blickar i dess riktning med jämna mellanrum. Men nu står det alltså en tung M6si i hyllan. Så jäkla kul.

Efter en hel del meckande med att få in förstärkaren i hyllan (Koppla ur allting, damma, borra några nya hål, koppla in allting) så fick jag äntligen ljud ur högtalarna och man märkte tämligen omgående att detta är en förstärkare med mer muskler än min gamla Rotel-receiver. M6si har mycket mer kontroll på högtalarkonerna med sina kralliga 2x220W, puttar ut snärtigare bas och avslöjar mer detaljer. Skivsamlingen blir som ny och nu blir det att gå igenom allt från A till Ö. Eller i alla fall spela de vanliga testskivorna från Dream Theater, Ayreon, Infected Mushroom och allt vad det nu är.

Något negativt med denna förstärkare? Njae, inte mycket men fjärrkontrollen lämnar väl lite att önska. Musical Fidelity skickar med en riktigt plastig fjärr som i och för sig fyller sin funktion men i den här prisklassen så borde man kunna förvänta sig något lite lyxigare. Fast förstärkaren levereras å andra sidan i en sidenpåse tillsammans med tygvantar och putsduk vilket var lite kul.

Allt som allt ett köp jag är mycket nöjd med hittills. Nu skall jag lyssna på Bolt Thrower.

Detta bildspel kräver JavaScript.

2 svar till “Förstärkarjakt: Målgång

Kommentera

