Speltest: Star Wars Battlefront Beta

Ett av de större spelreleaserna nu i höst måste väl anses vara EAs kommande Star Wars-skjutare Battlefront? Utvecklat av veteranerna på DICE i Stockholm och med ett stort, fett Star Wars i titeln så kan ju detta inte bli något annat än en storsäljare. Under helgen så släpptes det en öppen Beta av spelet, dvs alla som har tillgång till en PS4, Xbox One eller hyfsat krallig PC kan ladda ner en bantad testversion och själva bilda sig en uppfattning om spelet är bra eller inte. Allt samtidigt som DICE och EA får chansen att göra lite buggfixning och balansering i skarp miljö.

Och efter att ha spenderat några timmar med Battlefront Betan så är jag faktiskt mer sugen på att köpa spelet nu än jag var innan. För det första: Battlefront ser ut och låter som Star Wars. Detta var väl i och för sig ingen större överraskning då DICE har fått tillgång till Lucasfilms arkiv och haft fritt fram att sampla och skanna lite vad fan de vill. Men ändå: kul med ett spel som verkligen känns som Star Wars. Jag springer runt som en liten blå på Hoth i rollen som en badass Snowtrooper och försöker skjuta så många rebeller så gott det bara går och det känns autentiskt. Eller ja, så autentiskt det bara går i ett fiktivt universum.

Battlefront Hoth

För det andra: detta är en arkadskjutare. Någon ultrarealism finns inte och jag tycker personligen att det passar utmärkt i ett Star Wars-spel. Vill jag ha en mer hardcore skjutare så spelar jag hellre gamla klassiska Raven Shield eller något. Battlefront är lätt att bara köra igång, lira några timmar när man känner för det och sedan lägga ifrån sig. Skitsamma om kill/death-ration gick åt helvete, jag hade kul och det är det viktigaste. Denna brist på djup kan dock på sikt visa sig vara vara något som gör att en del spelare inte kommer att bli långvariga i Battlefront men samtidigt så tror jag att spelet kommer tilltala mer casual-spelare vilket säkert kommer balansera ut det hela i längden.

Och för det tredje: Battlefront verkar innehålla ett ganska matigt co-op läge, så kallade Missions. Och jag som älskar co-op. Nu har jag bara hunnit testa Betans slimmade co-op läge med min fyraåriga son vilket väl får sägas inte är helt optimalt men det känns som att det finns en hel del potential här. Betan bjöd på ett klassiskt Horde-mode där vågor med fler och allt svårare fiender skall klaras av. En spelvariant med begränsad livslängd men förhoppningsvis så byggs Missions-delen av Battlefront på allt eftersom med nya och fler varianter utöver de fyra lägen som följer med i grundspelet.

Så jodå, det blir nog ett inköp av detta i november trots allt.

5 svar till “Speltest: Star Wars Battlefront Beta

  1. Har oxå provat lite under helgen och måste hålla med. Det har ökat suget för mer, inget snack om saken. Kommer att bli en liten förhandsbeställning där.

Kommentera

