Star Wars: The Force Awakens – bra eller anus?

Sådär ja, då har man äntligen sett en av de senaste årens mest efterlängtade filmer, efterlängtad av både mig själv och av filmpubliken (och en mängd Star Wars-fans) i allmänhet. Frågan är ju då: är den bra?

Och svaret är ett kort och koncist: ja. Jag tänker inte gå in på djupet på något sätt utan nöjer mig med att säga vad jag inte gillar och vad jag gillar med filmen. Och detta är efter att jag sett filmen en gång. I 3D. 3D suger bollpåse bara så att ni vet. Jag skall se filmen minst en gång till och då i härlig 2D, så som filmer är menade att ses och kommer efter det att återkomma med ett slutgiltigt betyg.

Då så. Vad var mindre bra med The Force Awakens?

  • Lite för säker, något av en ”best of originaltrilogin”.
  • Vi får se alldeles för lite av Captain Phasma och Max Von Sydow.
  • Onödiga CGI-karaktärer, borde ha gått att fixa med gamla hederliga effekter.

Och vad var bra?

  • De tre nya huvudkaraktärerna var riktigt bra.
  • Och de gamla bekanta karaktärerna gick hem de med.
  • Humor som funkar (inga pruttskämt här inte).
  • Filmhantverket, detta är en grymt välgjord film.
  • Riktigt schyssta actionscener överlag.
  • Bra Star Wars-känsla som äntligen är på plats igen.

The Force Awakens ställer mycket till rätta efter George Lucas misslyckade prequel-trilogi och jag ser med spänning fram emot kommande episoder i denna nya trilogi. Det är långt ifrån en perfekt film men efter att nyligen ha tittat igenom Episod 4-6 så måste man ju erkänna att även de har sin beskärda del av skavanker (men jag älskar dom ändå). The Force Awakens får lätt en preliminär 4 av 5 i betyg. Gå och se.

kraften vaknar

2 svar till “Star Wars: The Force Awakens – bra eller anus?

Kommentera

