Vinterläsning

DSC_0015

Önskade mig faktiskt lite litteratur i julklapp för en gångs skull. Tomten hörsammade detta och dessa tre bläddermojänger är nu således i min ägo.

Eftersom min inre Star Wars-nörd just ju nu går på betydligt högre varv än vad den brukar (vet inte riktigt varför, har nog med en viss aktuell film att göra) så ville jag ta mitt första steg i i det nya expanderade universum (EU) som Lucasfilm och Disney skapat. Det gamla EU:t är som kanske bekant inte aktuellt längre och har blivit degraderat till en sorts dubbelfiktiv alternativhistoria under namnet Legends. Lite synd kan jag tycka då Timothy Zahn klassiska Thrawn-trilogi är mycket bra men samtidigt förståeligt då den lite fyller samma funktion som de nya filmerna kommer att göra.

Både Shattered Empire och Lost Stars berättar om vad som hände mellan slutet av Return Of The Jedi och början av The Force Awakens, en tidsepok som nu alltså är en relativt tom duk som behöver målas upp igen. Shattered Empire har jag redan bläddrat igenom och den var tyvärr en liten besvikelse som inte gav särskilt mycket ny information. Som tur var så skall Lost Stars vara bland det bättre som kommit hittills och jag ser fram emot att läsa den.

Och så har vi The Martian. En bok jag inte alls hade koll på före det att filmatiseringen av den kom tidigare i år. Jag har inte sett filmen men eftersom det är en Ridley Scott-rulle så är det ett givet köp när den släpps på Blu-Ray och jag vill försöka att hinna läsa boken innan dess.

Kommentera

