Projekt 2016: Ny skivspelare

2016 har så sakteliga tuffat igång och en av de saker jag hade tänkt skulle vara fixade till årets slut är att skaffa en ny skivspelare så att jag kan spela mina vinylskivor jag har här hemma. Inte är de särskilt många då jag fortfarande till 90% köper min musik på CD (känns som jag är ganska ensam om att göra det) men det blir ju ändå ett gäng nya vinyler per år och det vore ju väldans trist om deras öde är att stå och damma nere i källaren. Så en ny skivspelare är den rätta vägen att gå och som det ser ut just nu så finns det två spelaralternativ att välja på.

Det första är att ta över min fars gamla Thorens TD-190.

thorens 190

Det här alternativet kommer dock att kräva lite tid och omtanke då spelaren har några år på nacken och behöver fräschas upp lite grann. Största problemet är att den spelar skivor för snabbt och att det blir lite Kalle Anka av allt så en ny rem är nog självskrivet. En ny pickup kommer antagligen också behövas, och säkert lite annat smått och gott, innan spelaren är hyfsat fit-for-fight.

Alternativ nummer två är att köpa något helt nytt. Och där har jag sedan länge siktat in mig på Pro-ject Debut Carbon Esprit DC.

project debut

Den är snygg, kostar inte skjortan men är samtidigt ingen budgetmodell och verkar ge väldigt mycket välljud för pengarna. Sedan finns det ju självklart andra intressanta spelare som t.ex Rega RP1 Performance och Music Hall MMF-2.2 men Pro-ject är hetast än så länge. Det kommer absolut bli lite dyrare än att ta över farsans Thorens men nytt är ju alltid nytt.

Så som en liten uppföljare till förra årets stereoförstärkarjakt är nu sökandet efter en skivspelare igång.

15 svar till “Projekt 2016: Ny skivspelare

  1. Vad roligt, kul att Vinylen gör intåg hos dig. Antar att du har kvar Vinyler sedan tidigare också.

    Thorens spelare är ju riktig klassiker, låter ju toppen vad jag vill minnas. Pro-ject Debut Carbon Esprit DC är en riktig stilren sak, men har ingen erfarenhet om hur den låter, samma gäller Music Hall MMF-2.2. Rega brukar svänga gott så misstänker att deras RP1 Performance inte är så dum.

    Men har du möjlighet, prov lyssna innan du handlar så att du får det du vill ha, bättre att det svänger fint i öronen än att den är snygg att titta på.

    • Jo jag har lite (med betoning på lite) vinyler som jag samlat på mig genom åren. Sådana man köpte när man var yngre, några man fått ärva och så köp som jag gjort under senare år. Lite gott och blandat helt enkelt. 🙂

      Skall absolut provlyssna så mycket det går om jag köper något nytt. Finns ju lite olika Hifi-butiker häromkring Göteborg så det kommer säkert att tillkomma fler intressanta alternativ.

      • Bra där, ett tips för dig i Göteborg är Tonläget på Aschebergsgatan. Gör ett besök där vetja, Anders är både kunnig och trevlig.

        De har Rega i deras sortiment, varav en Rega RP1 performance a la Tonläget. Dessutom har de Linn’s skivspelare som är helt makalös, dock är det en helt annan prislapp på den :/

  2. Kul! Vinyl är alltid vinyl, och den till musiklyssnandet tillhörande ritualen saknar jag faktiskt många gånger. Även om nytt alltid är nytt, så är det nästan alltid roligare att laga tycker jag. Fråga: Hur gör en sliten rem att musiken går snabbare? Den enda jag kan tänka på är att det är någon slags variatorhistoria på drivhjulet, annars borde en sliten rem snarast göra att det går långsammare iom att den isf. slirar mer. Vet du vad det är för rem? Kanske har något på jobbet som passar?

Kommentera

