Sweden Rock Magazines topplistor

Igår så damp årets första nummer av Sweden Rock Magazine ner i brevlådan här hemma. Och som brukligt så är det numret där förra årets bästa skivor enligt både tidningens skribenter och läsare presenteras i listform. Och återigen så är det Ghost som kniper förstaplatsen på läsarnas lista och inte helt oväntat så är det Tribulation som är högst på skribenternas dito. Och om detta har jag naturligtvis lite åsikter.

Analyserar man listorna så märker man ganska snabbt att det är stor skillnad mellan skribenter och ”vanligt folk” och jag märker att jag personligen tycker bättre om musiken som skribenterna valt än den läsarna valt. För det första så förstår jag inte varför Ghost återigen tar hem titeln Årets bästa skiva. Eller jo, det gör jag för skivan är ju klart bättre än föregångaren Infestissumam, som även den vann läsaromröstningen 2013. Men ändå: vad är det som gör att Ghost går hem så stenhårt i stugorna? För mig så är Meliora en helt ok skiva som går bra att lyssna igenom, eller på en enstaka låt, lite då och då men det bästa som kom under hela 2015? Nej, inte ens i närheten.

Då är Tribulations The Children Of The Night ett mycket trevligare val som årets bästa skiva vilket ju också tidningens skribenter tyckte. Men vilka kom då tvåa? Jo det var ju Ghost så klart. Det är så att man blir lite matt. Men annars så är skribentlistan sjukt mycket bättre än läsarnas för här hittar vi guldkorn som Arcturus, Macabre Omen, Horisont, RAM och Infernal War vilka inte finns någonstans att hitta på läsarlistan. Skribenterna är betydligt mer varierade i sin musiksmak medan läsarna mest verkar vilja lyssna på diverse Heavy, Thrash och Power Metal. Men, och detta är ett ganska stort men, på läsarlistan så hittar vi Symphony XUnderworld på plats 13. Symphony X är inte ens med på skribentlistan! Inget annat än en skandal. Förra årets bästa skiva tar sig alltså inte in på Sweden Rock Magazines skribenters topp 50-lista. Journalistiken av idag är snabbt på väg utför.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jag vet inte riktigt. Men kanske är det så att  jag innerst inne är en elitistisk skitstövel som ser ner lite på den stora folkmassan och deras musiksmak. Och dagens hårdrocksjournalisters val också för den delen.

PHOTO COPYRIGHT JOHN McMURTRIE 2015

”All bow before Hypno-Ghost!”

6 svar till “Sweden Rock Magazines topplistor

  1. …jag ar fått hem tidningen men inte hunnit läsa den än, men jag kan konstatera att jag noterat EXAKT samma sak tidigare år: det skiljer rent ruggigt mycket mellan skribenterna och läsarna!
    Till viss del är det säkert så att skribenterna utsätts för mycket musik som aldrig kommer gemene man till livs (och kanske enklare hypar och tipsar varandra så att guldkornen där sprids), men man undrar ju ändå. GHOST är väl en sak, men trenden är ju tydlig: Svensson föredrar nog mer lättlyssnad och kanske i viss del traditionell musik. I alla fall om man ser översikten. Jag gissar att det är därför man spelar ”Ace Of Spades” varenda gång MOTÖRHEAD ska spelas på radion, typ….

    • Det känns som om jag väl i ärlighetens namn sparkar in lite öppna dörrar här men ja det är väl så här medelhårdrockaren vill ha sin musik, relativt ”same-old same-old” och lättlyssnad. Det är ungefär som när man själv är lite berusad, man drar lätt på de gamla trotjänarna i stereon. Bara att vissa gör det hela tiden. 🙂

      Och visst, folk får naturligtvis lyssna på Ghost om de vill (vilket jag ju gör själv) men ibland känns det som om att hypen inte vet några gränser. Vilket jag som elitistiskt rövhål stör mig på, he he…

    • Så jag som ”skribent” gjorde rätt när jag lirade ”No Class” och ”Fire Fire” med Motörhead då jag var DJ i november? 🙂

Kommentera

