Guilty pleasure

Visst har vi alla något som vi tycker om men som kanske inte är det allra mest ansedda här i världen? Det kan gälla film, tv-serier, musik, ja nästan vad som helst. I mitt fall så är ett av mina musikaliska guilty pleasures det otroligt ostiga Power Metal-bandet Powerwolf. Deras teatraliska Metal, som behandlar det mesta som har med kyrkor och varulvar att göra, går hem stenhårt hos mig och nu när deras näst senaste skiva Preachers of the Night damp ner i brevlådan idag så saknar jag bara förra årets Blessed & Possessed.

Jag gillar verkligen Powerwolfs tematik där de vräker på med kristen symbolik, ett tjockt lager smink på samtliga medlemmar och backar upp det hela med taktfasta och medryckande låtar. Allt gjort med glimten i ögat naturligtvis. Musiken kan ha en tendens att bli lite tjatigt efter ett tag men lyssnar man bara på max en skiva i taget, eller ännu hellre några enstaka låtar, så är det svårt att inte ryckas med. Och så har vi ju namnet: Kraftvarg. Stentufft på ett sådant helt fel sätt så att det blir rätt.

Så, nu lyssnar vi på låten Amen & Attack från nämnda Preachers of the Night och försöker undvika att höra att det är en ”banana tank” som sångaren Atilla Dorn skrålar om.

4 svar till “Guilty pleasure

  1. Hehe.. Cheesy! 🙂 Mitt guilty pleasure är ju Ghost, så det är väl bara rätt att du har ett också. Vad heter motsvarigheten då, när man är nästan ensam om att ogilla en sak??

    • Ghost, ett guilty pleasure? Är inte de för populära för det? Och gillar du inte dem ”på riktigt” nu för tiden? 🙂

      Motsvarigheten vetefan… Solitary Discontent kanske?

      • Är inte guilty pleasure associerat med att man stundtals avviker från en grupps gängse accepterade tyckande och smak, gärna lite i smyg? Frågan om Ghost kan vara ett guilty pleasure, blir ju då en avhängigt vilken gruppering man sällar sig till?!

        Men jo, jag gillar dem på riktigt. Fast lite i smyg. 😉

        Enskilt missnöje… jag gillart! Det får bli min nya paroll.

        • Fan du har ju så rätt. Du är en vis man du. 🙂
          Så ja, sett till vår lilla lokala gruppering så får nog Ghost räknas som ett guilty pleasure, även om jag inte är lika anti-Ghost som jag en gång varit.

Kommentera

