Skivspelarprojektet rullar på

Min nya skivspelare hittade hem i veckan. Jag öppnade kartongen, kikade i manualen men sedan tog det stopp för det lilla problemet med var den skall placeras visade sitt fula nylle. Min plan om att sätta den på en vägghylla stoppades av regeringen som tyckte att den istället skulle stå på någon sorts möbel med utrymme för lite förvaring. En bättre idé än vägghylla får jag väl (motvilligt) erkänna men då gällde det bara att hitta någon som fick plats i det begränsade utrymme som finns i vårat lilla vardagsrum. Efter en hel del letande på nätet efter både dyra och billiga lösningar så slutade det (som vanligt) att det i söndags blev en resa till meckat för alla helglediga svenskar: IKEA. Och där införskaffades en sådan här:

besta-hylla-med-dorr__0352987_PE537186_S4

En helt ok lösning tycker jag som även var föredömligt billig. Det finns plats för skivspelare på toppen och lite blandad mjukvara inne i hyllan. Men allt är inte frid och fröjd då det nu naturligtvis måste bytas ut lite kablar för att få den här lösningen att funka. Kabeln till strömmatningen till hela anläggningen sticker ut för mycket från väggen för att hyllan skall få plats och den befintliga signalkabeln mellan spelare och förstärkare kommer inte att räcka. Så därför åkte plånboken fram igen och det beställdes en sådan här vinklad variant av Supras Lorad:

supra-kabel-lorad-cs-eu-a-vinklad

Och en längre Phono-kabel, även den från Supra:

supra-biline-phono-cable-white

Tyvärr så är dessa två kablar beställningsvara så det dröjer ett tag innan jag har dem i min hand men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge antar jag. Suck, jag som bara vill lira lite vinylskivor…

Ja ja, jag har i alla fall börjat använda mig av Discogs.com och jösses vilken farlig site det där är. Alla skivor man någonsin kan önska sig, till priser som spänner hela spektrumet från löjligt billigt till hutlöst dyrt. Och i förra veckan ramlade de första vinylskivorna jag beställt från handlare på siten in och det blev ett par Iron Maiden i form av två av bandets bästa: Powerslave och Seventh Son of a Seventh Son samt Rushs Hemispheres, A Farewell to Kings och Signals. Riktigt kul, nu ska de bara spelas också. Fortsättning följer.

4 svar till “Skivspelarprojektet rullar på

  1. Du kommer ju att få jätteren ström med där kabeln. 🙂 Kul med vinyl som sagt. Bara det inte blir för mycket 70-tal av dig nu, med bara massa Led Zeppeling och Deep Purple… 😉

Kommentera

