Dödskalleöl

Dödsskallar är ju som alla vet ganska så tufft, speciellt om man är ett hårdrocksband och kladdar dit ett par på omslaget av sin nya heta skiva. Och det är ju inte heller helt fel att ha en dödskalle eller två på sina öl om man är ett bryggeri. Just detta med dödskallar på öl-behållare har fått bli temat på det lilla öl-test jag gjorde i helgen och här kommer resultatet:

IMG_6784

Ölen ovan är El Conquistador från Mission Brewery, Day of the Dead från Garage Project och Pistonhead Flat Tire från Brutal Brewing. Som kanske synes så är två av dödskallarna inspirerade av den mexikanska högtiden Dia de muertos (De dödas dag) och Garage Projects öl har alltså även fått sitt namn efter densamma. Och som ett fan av det legendariska PC-spelet Grim Fandango så är ju detta inget minus direkt och i fallet med Day of the Dead så har det även resulterat i en snygg och stilren burk.

Först ut: El Conquistador. En öl jag testat förut men inte imponerats av, men som nu alltså fick en ny chans tack vare dödskallen på etiketten. Och den här gången tycker jag faktiskt att denna Session IPA var bättre. Jag vet inte riktigt vad som var fel första gången jag drack den men jag kommer ihåg att jag mer eller mindre gav den en 2:a för att vara snäll (hur man nu kan vara snäll mot en öl). Nu får den välförtjänt en stark 2:a av 5 i betyg tack vare sin trevliga beska och den goda smak som ändå finns där, trots sin låga alkoholhalt. Inga felsmaker att hitta denna gång.

Efter det dags för Pistonhead Flat Tire. En torrhumlad lager som faktiskt är god trots att den bryggs av ett högst mediokert bryggeri. Jag tycker att Flat Tire är bra, prisvärd (10kr/st) och som tack vare mosaic-humlen kliver upp några pinnhål jämfört med andra svenska makrolager. Helt klart min favorit i denna i övrigt torftiga kategori. Betyg: 2+/5 med anspråk på mer.

Sist ut: Day of the Dead från Nya Zeeländska Garage Project. Svart lager bryggd med chipotle chili, kan det vara något tro? Jovars, det är riktigt bra visar det sig. Själva ölen i sig smakar i mitt tycke mer som en porter men det är ju ingen nackdel direkt och den hetta som kommer från chilin mot slutet är inte på något sätt ovälkommen. Till skillnad från den närmast obehagliga käftsmäll man får när man dricker Day of the Deads syskonöl La Calavera Catrina. Där var chilin direkt störande men i fallet med Day of the Dead så blir det istället en trevlig avslutning på en angenäm klunk mörkt öl. Betyg: 3+/5.

Det är alltså bra med dödskallar på öl. Det både smakar gott och ser tufft ut.

4 svar till “Dödskalleöl

  1. Har inte smakat Day of the dead själv, men i de övriga kan jag bara instämma. Tycker faktiskt att Pistonhead är oförskämt bra om man tar in prisbilden och att den just har en dödskalle på burken i ekvationen. 🙂

  2. Så, nu har jag äntligen smakat Day of The Dead och som chili-skalle så gillade jag den jäkligt mycket. Det fanns mycket att hämta här och varje klunk hade en lång och varierad upplevelse från chokladens lite bittra, till Chilins svaga men ändock distinkta bett i tungans utkanter. Det enda som gör mig ledsen är tillgången till mer……

    • Ja den var riktigt god. Men som chili-skalle så måste du ju bara testa deras La Calavera Catrina där chili-nivån är maxad till MaXx. Jag var inte så jätteförtjust i den men du borde ju gilla den då.

Kommentera

