Två folköl från Omnipollo

ICA Supermarket Åkered i Frölunda ser ut som vilken ICA Supermarket som helst, både på utsidan och insidan. Men det finns något som gör just den här ICA-butiken till något utöver det vanliga: här finns troligen ett av landets absolut bästa utbud av folköl. Så bra att denna anspråkslösa lilla butik i helgen blev ett utflyktsmål i samband med den nu pågående GBG Beer Week, vilket väl säger en hel del bara det. Själv har jag hört talas om ICA Åkered sedan ett tag tillbaka men aldrig fått tummen ur att göra ett besök men efter helgens uppståndelse så kände jag mig mer eller mindre tvungen att ta mig dit och skåda det hela med egna ögon.

Nu tog jag tyvärr ingen bild men lita på mig när jag säger att utbudet är bra. Väldigt bra till och med. Bredvid standardhyllan med de allra vanligaste folkisarna så har ICA Åkered ställt en stor kyl, till brädden fylld med folköl från både när och inte så värst fjärran. Det mesta är av naturliga skäl från Sverige men jag hittade bland annat en Session IPA från engelska Siren. Efter en liten snabb överblick så bestämde jag mig för två öl från numera världskända fantombryggeriet Omnipollo som fick följa med hem. Dessa två är Magic #3.5 Pineapple Gose och Bianca Blueberry Lassi Gose där den sistnämnda tog hem priset som den överlägset dyraste folköl jag någonsin köpt med sina 45kr.

Eftersom Omnipollo är det bryggeri det är så får jag ju erkänna att jag hade ganska stora förväntningar på dessa två öl även om de ”bara” är folköl. Och det känns väldigt kul att rapportera att båda två är bland de godaste folkölen jag testat, framförallt Bianca Blueberry som trots sitt saftiga pris känns ytterst prisvärd med sin mustigt syrliga och fruktiga smak. En toppenöl helt enkelt och en klockren 4:a av 5 i betyg. Magic #3.5 var inte inte riktigt på samma nivå men hade även den en fruktig smak som gick hem hos mig. Lite tunn tyvärr men väl värd en stark 3:a av 5 möjliga. Kul!

Summa summarum så får man väl säga att både Omnipollo och ICA Åkered levererar varor av bästa slag. Så om du någonsin är i närheten av en viss anspråkslös ICA-butik i Frölunda och sugen på folköl: gör ett besök.

IMG_6809

Ett svar till “Två folköl från Omnipollo

  1. Ping: Två folköl från Omnipollo – part deux | Flyg, Audio & Vision ...SLICE

Kommentera

