Ryssvarmt fredagstips: First Fragment – Dasein

Suck, pust och stön. Det är varmt satan ute och efter en hård arbetsvecka så finns det inte så mycket energi till att göra i stort sett någonting. Utom att lyssna på lite musik kanske, det är något som funkar oavsett hur varmt eller kallt det är. Och eftersom jag är en sådan givmild person så tänkte jag dela med mig av det jag lyssnar på just nu.

Kanadensiska First Fragment med Philippe ”Pat” Tougas i spetsen. Tougas släppte tidigare i år den helt fenomenala skivan Le dernier crépuscule med Chthe’ilist (ett av sina många andra band) och nu är han alltså på gång igen med First Fragments fullängdsdebut Dasein. Skivan är en teknisk dödsmetall-tornado där tonerna viner och det mesta är snabbt och konstigt. Mina tankar går naturligtvis till landsmännen i Cryptopsy men även till framstående band som Necrophagist och våra egna Spawn Of Possession. Det märks att Pat och de andra grabbarna inte är några nybörjare för hela skivan är mycket proffsig och låtarna är inte bara uppvisningar i hur duktiga bandets medlemmar är utan är verkligen låtar. På riktigt. Ja det är sant. Och extra superduper bonuspoäng blir det för att basguran fått en sådan fin mixning i ljudbilden.

Se er som tipsade i sommarvärmen. I väntan på den absoluta nollpunkten.

2 svar till “Ryssvarmt fredagstips: First Fragment – Dasein

  1. Ja, det är jävligt varmt… Och barnen väcker mig 0600 på en lördag, efter att redan ha varit uppe en stund.

    Låter lite som cephalic carnage och dying fetus också va? Tycker nog att sheitelist och Necrophagist är snäppet bättre dock. Saknar lite tungt in emellan.

    Trött är jag också.

    • Ja det låter som lite allt möjligt som är bra. Kunde varit tyngre ibland som du säger, dynamik är alltid välkommet.

      0600 låter segt som faen på en lördag. Det är bättre med 0800 och en kaffe på det.

Kommentera

