Fredagstips: Graveyard är döda, länge leve Graveyard!

Svenska mys-rockarna Graveyard slängde som bekant in handduken för någon vecka sedan och tackade för sig och tiden som varit. Många blev ledsna över detta, för visst det är alltid trist när band lägger ner, men personligen så hade jag ingen direkt relation till bandet. Jag fick deras senaste skiva Innocence & Decadence i julklapp förra året vilken väl var helt ok att ha som lite lugn bakgrundsmusik men djupare än så är inte min relation till svenska Graveyard. Dock så kommer jag tids nog skaffa den där Hisingen Blues som alla blev så exalterade över när den kom för några år sedan.

Men varför deppa när det finns andra band som heter Graveyard? Till exempel ett som kommer från Spanien, lirar dödsmetall influerad av den svenska 90-tals scenen och Bolt Thrower och dessutom är mycket bättre. De släppte tidigare i år sin tredje fullängdare …for Thine Is the Darkness och det är verkligen en skiva som bör ges uppmärksamhet om man gillar musik som den beskrivs ovan. Åtta låtar (med instrumentala truddelutter insprängda mellan) mycket varierad och tung dödsmetall är vad man får och det är en deal som i alla fall jag är nöjd med.

Kommentera

