Vinylifierad ölprovning

Den gångna helgen hade farsan och jag en liten halvt improviserad ölprovning. Halvt improviserad på det sätt att vi inte hade något övergripande tema eller liknande utan det var mer av typen ”vi tar det vi har hemma och smakar på det”-provning. Och för att krydda upp det hela så gjorde vi äntligen slag i saken och gick igenom farfars gamla skivsamling.

Jag hade en liten förhoppning om att man kanske skulle kunna stöta på en gammal hårdrocksvinyl eller två då min farfar var musiklärare och ofta köpte på sig musik som dom barn han undervisade tyckte om. Tyvärr så var det mest hårdrockiga vi hittade ett någorlunda fint exemplar av Van Halens hitskiva 1984, utöver det så var det väldigt snålt med musik av hårdare karaktär. Men jag var inte särskilt ledsen över det för vi hittade mycket annat intressant, bland annat en skiva med elektronisk musik från 1965. Inte för att det var mycket till musik egentligen (det var mest olika kryptiska läten) men det var kul att hitta en skiva från en hel genres vagga.

Ölen då? Jo den var fin. Mycket av det som testades var sådant jag druckit förr men tre öl var nya bekantskaper för min del:

Ballast PointVictory At Sea: Galet god Porter som till en början nästan knockade en med sin intensiva kaffesmak. Men som så ofta när det gäller Porter och Stout så anpassar sig smaklökarna efter ett par sippar och man kan börja njuta på allvar. Mycket kaffe som sagt men även en fin ton av vanilj och bär. 4+/5

FullersVintage Ale 2012: Här var det mycket torkad frukt som gällde. Mycket trevlig men tyvärr så hade vi bara en årgång, det hade varit kul att jämföra med en Vintage Ale av tidigare eller senare årgång. 4/5

De MolenBommen & Granaten: En riktigt tung Barley Wine som antagligen hade vunnit på att få lagras några år till. Mycket ananas tyckte jag mig smaka men även en konstig bismak som jag inte riktigt kom överens med. 3/5

Kommentera

