Lite gnäll om allt möjligt

Igår så levererade Ginza tillslut och jag fick äntligen hem Opeths nya skiva Pale Communion. Vete fan vad Ginza håller på med nu för tiden men en sak står klar: det är ingen idé att förboka något från dom. Alla gånger jag förbokat något så blir statusen på produkten ”På väg in” och efter det så händer absolut ingenting. Lite frustrerande då detta ”På väg in” enligt Ginza själva betyder ”Denna artikel är på väg in till vårt lager i Fåglum. Den skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar efter att vi har tagit emot din order.” Visst, jag kan förstå att det inte är lätt att styra leverantörers leveranstider men när man skriver att en vara normalt skickas inom 1-3 dagar så tror man ju på det. Men så är det alltså inte och jag har nu en gång för alla lärt mig att det inte är någon som helst mening att beställa från Ginza om inte produkten finns i lager.

Tyvärr så blev det inte bättre efter jag lyssnat igenom Pale Communion. Vilken jäkla sås till skiva. Världens tunnaste brunsås full med klumpar i skulle man kunna likna den vid. Jag hoppas innerligen att skivan blir bättre efter några genomlyssningar för nu var det verkligen inte roligt. Singelspåret Cusp of Eternity, som fick mig att bli sugen på skivan till att börja med, är tillsammans med Voice of treason de två låtar som jag ens orkade bemöda mig att tycka om. Resten av skivan blev bara en stor trist brunsås som sagt. En musikalisk sås där allt krut verkar ha lagts på att progga till allt så mycket det bara går. Inget av ”mitt” gamla goda 90-tals Opeth är nu kvar och det känns nästan som om jag lyssnar på en helt annan grupp. Självklart skall man låta en grupp utveckla sitt sound och gå i den riktning dom vill men nu, efter en endaste lyssning märk väl, så hade dom i mina öron lika gärna kunnat döpa om sig till Progmasters of the Sun eller liknande och låta liket efter Opeth ruttna i frid. Bra ljud på skivan dock.

På tal om något helt annat så skall Games Workshop släppa omtyckta brädspelet Space Hulk igen. Kostnad för ett exemplar: 900kr. Games Workshop kan dra åt helvete. Först så släpper dom så små begränsade upplagor av spelet med så många år i mellan att dom få spel som finns får ett skyhögt pris på begagnatmarknaden och nu när den fjärde upplagan av spelet så har dom mage att begära 900 spänn.

Första Space Hulk kom 1989(!).

Fyra upplagor av spelet sedan dess(!!).

900kr(!!!).

Games Workshop är giriga små as och mitt köpbegär försvann tämligen omgående. Då lägger jag hellre 900kr och får två-tre, mycket bättre spel, från någon annan tillverkare istället.

gw greed

Using customers money to wipe their ass since 1987

6 svar till “Lite gnäll om allt möjligt

  1. 😀
    Gott gnäll där! Tunga hörnet!

    Nä, ginza ger jag inte mycket för heller, men min erfarenhet av cdon är väldigt lik, fast då gällande böcker och leksaker, vilka man aldrig får på angiven tid.

    Intresset för Opeth tappade jag helt på förra skivan. Har bara lyssnat på den runt 5ggr, och sedan dess har den fått dö ”glömmma-bort-döden” hemma hos mig. Tanken att köpa den nya har inte ens slagit mig.

    Förmodligen kommer Mastodons senaste alster gå samma öde tillmötes. Den är hittills jättemycket ”baoouu”.

    Space hulk…. vad säga… GW gör en klassisk supply & demand-manöver för att hålla priserna där de vill ha dem… Har svårt att se att de gör det för att de gillar brädspel. 😉

    • Riktigt gött med lite gnäll faktiskt. 😀

      Shoppa skivor över nätet blir allt krångligare och mer frustrerande. Iaf om man skall gå via dom stora kanalerna. Min erfarenhet är att beställa direkt från skivbolag och musikgrupper är mycket smidigare än stora drakar (undantaget Amazon möjligtvis). BLÄURG!

      Stor risk att Pale Communion dör ”glömma-bort-döden” också. Lyssnade igenom den igen och mjuknade inte nämnvärt. Vissa detaljer och delar är najs men på det stora hela: SÅS!

      GW gillar pengar. Mycket pengar. Kanske gillade dom bräd och figurspel en gång i tiden men nu är det bara kundernas cash som gäller. BOJKOTT!

  2. Vad hade du förväntat dig av Opeth, egentligen?

    När det gäller nätbutiker så undrar jag om de inte alla suger extra mycket vid skolstarter och sådär. Förra terminen fick jag exempelvis min beställning uppdelad i fem hos CDON och efter flera veckor kom de fram till att de nog inte skulle få in några av böckerna trots allt.

    • Efter att ha hört Cusp of Eternity så förväntade jag mig faktiskt lite grann. Men det var ju att hoppas på för mycket verkar det som. Ja ja, man måste ju få göra några snedsteg ibland också. Det mesta jag köpt i år har ju faktiskt varit fantastiskt bra.

      Ja det kan nog ligga något i det. Har inte beställt från CDON på ett bra tag men den kanske man vågar nu igen när skolorna är igång.

  3. Har tyvärr samma erfarenheter av Ginza tycker de blir sämre och sämre. På rean bokade jag det fantastiska albumet DIO Dream Evil De Lux versionen allt gick igenom senare får jag ett mail att skivan är slut??

    • Riktigt trist. Och väldigt tråkigt att det är fler än jag som tycker likadant om dagens Ginza. Man kan ju alltid hoppas att dom blir bättre men jag tror nog snarare att det kommer gå åt andra hållet ända tills dom lägger ner helt och hållet.

Kommentera

